05-10-2020

September bekymringer.

Månedens første 3 uger blev kørt restriktivt. En følge af at de 2.000 km's udfordring trak fysikken op i området omkring overtræning. Mit vigtigste varsel er at jeg skal længere ud på ruterne før jeg kommer i omdrejninger. Selv efter 14 dage, blev en tur på racer forkortet til en 50 km. tur fordi jeg stadig ikke havde hverken rytme eller fart efter at have været en time på landevej i godt vejr og rygvind. Jeg holder dog fast i en 2 timers tur cirka hver anden dag. At det virker synes jeg at få bevist i form af mit hurtigste BM i enkeltstart. Det blev også sæsonnens sidste på landevej, så den 40 år gamle blev gjort klar til depot.

Her fik jeg så en ny bekymring! Kæden viste sig at være nær 1,5 % stræk. Jo den slags kommer snigende ganske ubemærket. Hvad der ærgrer mig er at jeg i teorien kunne have haft 10 % mere fart på enkelt starten og det havde været nok til ikke at blive sidste mand. Næste er at det ikke lykkedes at konditeste Emonda til en bedre tid end den gamle japaner. Jeg tror ikke på at Emonda skulle være en ringe cykel! Men jeg får en mistanke om at multi-mange gear slet ikke er en fordel for mine gamle ben. Emonda skal dyrkes i næste års motions løb! Og så får jeg vel syn for sagen?

Månedens vægt har været ret stabil. Bortset fra et kraftigt hop, sidst i september. Så jeg har stadig svært ved at tro at jeg skulle have fat i den lange ende. Men - 0,8 kg er ok i min optik. Hvis det går hurtigere er det stensikkert at jeg falder i. Lige nu er jeg 2,5 kg mindre end for et år siden. Jeg ville gerne mere! Men havde tilbagefald i forårs månederne... Da Enkeltstarten nu gik så godt, må det vel være et tegn på at jeg trods alt tabte balast og ikke muskelmasse, selvom 3 ugers restitutoin betød kun 684 km på cykel.

 

08-09-2020

August...

Av! Først Challengen, Danmark cykler. De 2.000 km. blev nået fra plads nr. 27, men da en del faldt fra når målet var nået, havde jeg kørt mig op til nr. 22 da tiden udløb. Konkurrencegenet trak stadig flere km. end fysikken har godt af. Måske er det medvirkende til at konditest af Emonda, først kun rakte til 7. bedste tid! En finjustering af cyklen og et nyt forsøg i bedst tænkelige vejrforhold, gjorde den trods alt næst bedst. Den gamle Japaner, som  Aage Krøll hentede til DK for 40 år siden, er lige akkurat foran. Åh ja! - Japanerens moderne dæk passer nok en del bedre i nyeste dækreligion, end de gamle Panaracer 27 x 1 Og jeg har jo levet med skrårørs skifter og 10 - 12 gear siden min første landevejs cykel...

Cykeldæk bliver bredere. Også i Tour de France. Så jeg fortryder lidt at jeg gik efter el-cykeldæk da jeg valgte nye dæk til mit 700B eventyr. Selvom både det traditionelle og specialproduktionen til el, bærer sammen erto (40-635) Så har det nye medført nul tolerance mellem cykel og hjul. Gad godt vide hvad der har fået Cheng Shin Tire til at lave el-cykel dæk i den størrelse, for jeg kan ikke forestille mig at der nogen sinde kommer en el-cykel på hjul som ikke er brugt siden 80'erne. Never mind! Nikishi kører lige op med de andre træningscykler jeg bruger, så mit dilemma er faktisk om den skal have lov at ligne selvbyggervrag eller shines op?

August har været en forstyrrende måned. Familien holdt samlet ferie som følge af de restriktioner vi nu engang er belemret med. Kort efter ferien samledes vi så nok en gang for at begrave min mor. Alligevel er det lykkedes at være på cykel 870 km. Og det er faktisk rekord for måneden, de 5 år jeg har registreret månedstotal, specifikt. Men som altid når familien er samlet, har det budt på flere fælles spisninger og restaurants besøg, så der er også løbet et kg. ekstra op. 

04-08-2020

Juli status

Danmark cykler har været lidt af en oplevelse. Dels motiverer det til at køre længere end fysikken er helt klar til, hvis den nogen sinde bliver det. Alder og neglegerede småskader livet igennem sætter nok sin begrænsning. Dels har tilhørende sociale kontakter været et slaraffenland af køredata, der pirrer nysgerrigheden. Så min Emonda som ellers var sat på lager til næste år, er blevet finere justeret til nuværende kørestilling og venter på passende lejlighed til konditest. Og var den første tur kvarteret rundt nærmest ondskabsfuld, så var den faktisk ganske behagelig denne gang. Når næste MTB kommer i brug, er den på civile cruiser dæk (47-559) og bliver nok det nærmeste jeg kommer fatbike. Alligevel venter jeg at den er en del kvikkere end på terrain dæk. Dæk til asfalt synes at øge tempo ganske betydeligt, uanset bredde. Og i tørvejr tror jeg ikke jeg vil savne bid i skovens stier og veje.

Selvom jeg har holdt noget igen her sidst juli, er det blevet til 871 km. Ekstra hviledag har bare udmøntet i længere ture og da ben er lidt stive, starter august nok lidt forsigtigt. Min idé om faste når jeg alligevel var optaget/distraheret af andre aktiviteter, virkede kun en uge. Familieferie er ikke sådan at holde under kontrol. Til gengæld havde jeg et par depri dage månedens sidste uge og var heldig at det var ingen appetit, frem for trøstespisning! Så at selvom jeg ikke er tilfred med indsats, skal føle mig lidt heldig ved kun nat stige 0,6 kg.

02-07-2020

Status juni

Hvis man kikker hen over de cykler jeg bruger på skift, er der mange skadede og betrækløse sadler. Sidder jeg godt, bruges de. Men jeg har faktisk også været på jagt efter en jeg kunne holde til over mange timer. Jeg er lidt fristet af "tur giv håb" Som dels er drejer sig om at rejse penge, men egentlig også er en meningsfyldt og oplevelsesrig ferieuge, Danmark rundt for cykel amatører, alt inklusiv. Men det er ikke sådan helt lige til at finde den rigtige saddel. Jeg har prøvet et par stykker og fundet nogle lovende emner, hvor jeg helt sikkert sidder længere uden skulle stå op for at forbedre benenes blodomløb og tage presset. Min gamle GT Moto, som egentlig satte mig i gang med at køre singlegear, fik også lov at være testbænk. Den bare fik en tilfældig civil da jeg gjorde den køreklar. Hvilken overraskelse: Sådan en smal racersaddel øgede snitfarten med 2,5 km. Det næste var at jeg næsten aldrig har siddet bedre og det trods meget lidt polstring og bukser uden pude. Anden tur, ny overraskelse: De bukser med pude jeg ellers har brugt med glæde, føltes helt forkert! Men det kan være alder, efter som at det var første tur i det der nu må blive den 3. sæson. Jeg tør dog godt konkludere saddelvalg er ret personlig og at samme kørestilling faktisk kan resultere ganske forskellige indstillinger, selv på sadler som ser ens ud.

Ellers er tiden gået godt! Jeg var lidt bange for ar konkurrence genet ville gribe Danmark cykler, men det går. Og så er 885 km. faktisk rekord for juni i de 5 år jeg har været obs på månedstallet. Jeg ved heller ikke rigtig om jeg tør lægge mig fast på at faste på dage jeg ved jeg er distraheret, er succes. Jeg har godt nok smidt 2 kg. Men da 1½ er på den sidste uge, i varme bølge? ja, så spiller væskeballance muligvis også en rolle...

05-06-2020

Maj status

Kom til at hoppe på Danmark cykler. Et event som skal få flere ud på cykel. Og det kan da godt være at folk er blevet mere forsigtige med at cykle fordi man ikke kan køre i større grupper, for tiden. Men så kan man i stedet motivere hinanden på nettet. Og det synes at virke. Jeg tror jeg er foran om hvad jeg ville køre en normal juni, her, 4 dage inde. Jeg er lidt bange for at jeg kommer til at overdrive, men lad os nu se...

Min singlegear skiftede dæk. Racerbagdækket gik igennem slidbanen! Af nysgerrighed fik den i stedet civile 28 mm. både for og bag. Jeg vil da gerne have en idé om hvor stor forskel der er på racer og civile dæk. Og det viste sig hurtigt at jeg taber knap 1 km/t. på farten. Fornemmelsen af cyklen skifter egentlig ikke, men tiden sladrer. Om det er hele sandheden er lidt uklart, for mange af de første ture var med en hulens masse knas med forhjuls nav og senere også fra pedaler. Så forskellen er muligvis større.

Ellers har maj kørt som smurt. Godt vejr og ingen videre defekter. Øger både tempo og distance, så jeg ender på 816 km. Vægten har igen ville krybe op! En pludselig indskydelse var faste på en dag hvor jeg alligevel skulle være distraheret en hel dag og uden selskab. Det hentede hele forøgelsen og lidt til! Måneden ender 0,5 kg ned. Det skal da forsøges igen! Jeg har stadig i hvert fald 25 hvis ikke 30 kg overflødig ballast!