Projekter og milesten

Samlet op i en container. Fremragende cykel, som lå højt på popularitetslisten i 90'erne. Da vi nåede 2000 var de næsten væk...

Igen startede det på facebook. Små beskrivelser af mtb'er, når de var køreklar og senere, når de havde kørt en tid. Generelt har det været en fornøjelse at genopbygge de her gamle cykler. Og prisen har været fornuftig. Jeg går bestemt ikke efter dyre gear, kæder eller dæk, bare jeg har fornemmelsen af en rimelig holdbarhed. Samtidig står det klart at udviklingen ikke er løbet ret meget fra dem. Gear lægges anderledes i dag, men ellers er det mest design der gør forskellen. Man gider ikke en gang gøre nær så meget ud af vægt. Og det syntes egentlig fornuftigt nok. Jeg oplever jo selv at farten kommer først for alvor når kørestilling er i hus.

En omtale per cykel vil få lov at stå. Og jeg håber da at i kan få lidt sjov ud af at være med i vejkanten. Cyklerne er jo ret beset ikke noget man ser til salg mere. Tvært om! Så er de fleste blevet kasseret. Sikkert fordi en tur i renovation er blevet bekosteligt hvis man ikke kan selv.

  • 2.000 km. milestenen

    Jeg har tænkt at den skulle vende tilbage til original en dag. Dvs. en multigears cruiser. I mellemtiden fungerer Ross MT Rushmore som en af mine favorit ATB'er. Selv om saddelpind er absurd lang og det er en damemodel, er den stiv nok til at være årets kvikkeste. Det er da meget godt gået af en ca. 30 år gammel amerikansk hittegodscykel. Jeg mangler stadig et bud på hvordan den er landet på Bornholm...

  • Milesten: 1.000 km.

    Det er sikkert svært at bilde nogen ind at en MBK årgang '94 er andet end et gammelt vrag! - Især med tanke på at den kun fik kæde, gear og en frisk kuglering i nederste kronrørs leje, efter at den blev hentet op af containeren. De gamle no nonsense stål stel gør fremragende og Shimanos Altus C50 gearskifter har ikke været til at skyde igennem før det manglede smørelse. Nysmurt er de igen skudsikre! At dækkene stadig hænger på, havde jeg egentlig ikke ventet. De ligner noget jeg ved flere lejligheder har testet til max. 500 km. Det selvom de faktisk et pumpet til de højst anbefalede 55 psi. Den bremser måske ikke helt så godt, men jeg kunne jo også bare give den nogle nye klodser.

  • 4.000 km. milestenen

    En af de første jeg indlemmede i samlingen. "Sponsorcykel" brugt som kampagne og gavecykel af DanBolig på Bornholm. Ikke state of art, men ganske habil og med lidt mere personlighed i Ebsens udgave.
    Den findes i mere traditionelle varianter fra andre leverandører. Jeg har forsøgt at bruge den i motionsløb, uden succes! Men det var før den fik nye klinger på. Siden har den kørt mine træningsture når skoven var våd, eller vi havde sne og sjap på vejene. Største problem har faktisk været at den samler fugt i forgaffel. Men små huller i bunden af yderrøret har kureret den sag.

  • Milesten: 1.000 km.

    Jeg købte den på politiauktion, for at datteren kunne komme i træning. Fruen brugte den så som vintercykel i to omgange. Siden har den så stået stille i 2 år.
    Nu får den så tjans som min cykel til møgføre. Dækkene har ikke godt af hvile! Men umiddelbart holder de godt nok, med de 150 km. jeg har kørt.
    Teknisk er den fin. Og det skal den vel være efter som den nok ikke har kørt meget mere end 500 km. før jeg købte.
    Er gamle GT lange og lave i styret, så har jeg en oplevelse af at de gamle Trek nærmest er som at komme på "bedstefarcykel" Høj, kort og meget opret i kørestilling. Jeg har sænket 2 cm og nærmer mig et ok. Måske skal jeg bare lidt fremad, måske får den en anden frempind...

  • Univega

    Nyt projekt. Kan en MTB køre på indvendige gear? Jeg tror faktisk at rigtig mange motionskørere ville være mere end tilfreds med den. Det kniber lidt på 10%'s stigninger og der over. Men ellers spreder de 7 gear sig tilpas meget til at det fungerer. Originalt står den med sort kædeskærm og en noget mindre klinge. Men det balancerer med et noget større gear (22 tand mod 16, før) Og så er designet jo peppet en del. Den er født skærme og bagagebærer, så det får lov at være. Styr er skiftet efterlods, fordi det var rigeligt højt til min smag. Det passede heller ikke rigtig med bremsegreb og gearskifte, så måske er det allerede en erstatning.
    I øvrigt en unik cykel som kun er solgt omkring '97-'98 både med ind og udvendige gear.

  • Tempest år 2000

    Det her er den anden GT jeg har gebygget med rod i 90'erne. Kørestillingen var, præcis som ved den første, meget lav og langt til styr. Men stellet er fantastisk effektivt. Man føler virkelig at alle ens kræfter når ud i baghjulet. Den er til med adræt, i hvert fald nu, med Felts højere frempind og høj styrbøjle.
    Jeg er lige ved at tro det nok er årets bedste debut. Den har da fået lov at køre nogle lange ture ind til videre.
    Jeg blev overrasket over at konstatere at jeg ikke har haft sovende albuer og håndled under vejs. Men jeg tror at det hænger sammen med at stiv forgaffel tvinger mig til let bøjede arme. Så er der muskelarbejde til at hjælpe blodcirkulationen.
    Teknisk er den original, bortset fra min styrmontering, med 3x8 gear og en af Shimanos første versioner Altus greb og skifter.

  • Milesten: 4.000 km.

    Om det er bedre kondition, vil jeg lade være usagt. Men her ved 4.000 km-mærket, valgte jeg igen at sænke styret nogle cm. Ellers er den i fin form, med nyskiftet krank til 150.
    Da den jo startede som "vrag" tænkte jeg at jeg lige ville løbe loggen igennem for at få en idé om hvad jeg faktisk har ofret på den.
    Pedaler, 100, Klinger, 180, 2 sæt kæde/gear 400, bagdæk 50 og så har jeg trukket et enkelt kabel, 50. Forfælg blev fornyet sammen med bremseklodser, da den var noget hul efter de gamle. Jeg tror det kan gøres for 300, hvis man kan selv. Og så fik den frost i forgaffel den første vinter, 600. Så den ender på ca. 2.000 uden at tænke på cykelmagertid! Reelt er mange dele fra ophug, så måske havde jeg også selv valgt at dumpe den. Men selvom der står Mustang på stellet, så er det faktisk en af mine yndlings!