Motionsløb på Bornholm
Jeg startede ud med at deltage i MTB. Men de der singletrack er ikke helt min kop te. Måske fordi jeg valgte en forkert cykel. Pudsigt nok har jeg det fint med enkeltstarter, som jo ellers må siges at ligne...
Til sagen! - Bornholm er begavet med en pæn håndfuld motionsløb hen over sommeren. Både med tidtagning og dem uden, for hyggens skyld.
Når nu jeg efterhånden har kørt de fleste, var det måske på sin plads at præsentere dem. En ting er sikker. Rigtig mange af dem har deltagere fra alle mulige sider. Dem uden klub, dem fra klub. Firma hold ses også, men forstå mig nu ret: Firmahold, som en flok arbejdskammerater der kører med for interessen og hyggens skyld. Så er der selvfølgelig også altid en flok Rynkeby ryttere. De benytter en hver chance til at træne deres holdkørsel og tømre på sammenholdet.
Åbningsløbet
Første landevejs jeg kørte, var Aakirkeby cyklers enkeltstart. Her bliver man ikke tabt hvis man ikke har tempo. Jeg er jo ene mand hele vejen og det er mig selv jeg får et mål på. Næste løb var den lange Bisseline, hvor jeg i hvert fald fik bevist at kørsel i flok var noget der skulle tænkes over.
Åbningsløbet er året første. Også en tidskørsel. Og jeg har været med, dels for at få et mål på hvordan min form er og om jeg har taget ved lære. For jeg bliver trods alder, stadig klogere på hvad jeg kan byde fysikken i forskellige situationer. Og så har jeg eksperimenteret med cykelvalg. Jeg er dog ikke nået til triatlon styret, som sikkert ville mindske tabet til de bedste på tri, eller tids cykler. Spørgsmålet er om min ryg er smidig nok og jeg så jo at Maiken Jørgensen havde en dårlig oplevelse da hun forsøgte sig. Så, det er vidst vigtigt kørestilling er afprøvet med held, inden det bliver alvor.
Åbningsløbet falder i april og som altid i foråret kan vejret byde på hvad som helst. Side og modvind på ruten er mere udfodrende end de lange bakker. Der næst, at man har ramt den rigtige påklædning.
Ruten er den samme hvert år, men vidst nok en smule forkortet efter omfartsvejen er kommet. Officielt er den 32 km. Men Krak måler den til 31,170 på det kort jeg har tegnet. Ruten er kuperet i langstrakte bakker. Udfordringen er vind, ikke at brænde krudtet af på starten (den går opad Snorrebakken) og at slippe heldigt igennem trafikken når man drejer mod Aarsballe. De skrappe på tidscykler, kører omkring de 40 minutter. Jeg har selv som mål at komme under timen. Jeg mangler et par minutter. Det kan skyldes at jeg sidste år valgte at køre 27” Panaracer på stålhest fra '84 og har planer om at det skulle være en 27” fra '80 i år! Nu på sprit nye Continental, ganske vidst.
Sydbornholm rundt
Sydbornholm kom først på min liste i 18. Det er cykellist forbundet der står bag. Start og mål ved bilinspektionen på omfartsvejen i Rønne. Ruten kender jeg da udemærket, for en pæn del af mine landevejsture går ofte over netop Pedersker og Østermarie. Enten den ene eller den anden vej, alt efter hvad lysten er. Der er dog en overvægt af at opvarmningen går op over Snorrebakken...
Fra start er turen ret flad. Bakkerne i Sose skulle ikke volde problemer. Men jeg var nok lidt optimist og fulgte med i front til jeg ikke kunne hænge ved på turen op fra Sose, så det blev solo kørsel resten af vejen mod Østermarie, faktisk. Det felt der havde passet min fart, trumfede mig da det igen begyndte at gå op til krydset på Nexøvej. Så jeg fik først selskab igen på vej mod Almeningen. Det holdt hele vejen til Hallebakken. Her havde "toget" mere fart end jeg kunne klare. Jeg kørte nok kold i gruppen, fordi jeg måtte holde igen når det gik nedad. Min ballast ruller fra de andre og det duer ikke når man er spærret inde. I Knudsker drejer vi mod kirken og fortsætter ned mod Robbedale, for at slutte turen mod mål ad Aakirkebyvej.
På Krak er turen 55,1 km. Nem at følge og ikke specielt krævende, hvis man kender sit tempo. Efter turen trakteres man med rigelige mængder vand, kaffe, kage og i '18, sågar Svaneke øl. Der er deltagere i lige fra ekspres tempo til turist fart, så der bør være følgeskab til en hver smag. Man kan få diplom til minde om turen. Køretid holder man selv styr på.
Bisseline 60 km.
holdt Bisseline var de første år kun for piger. Mænd kom til senere. Bisseline er en rigtig sjov tanke. En familie dag om man vil. Der er mulighed for at vælge mellem 4 ruter. Den længste starter først. Den er knap så lang som Bornholm rundt. Men Maiken Jørgensen har fundet en tur der rammer nogle af øens mest udfordrene bakker og da dagen for min første tur bragte os tropisk hede blev den i den grad en oplevelse. Så jeg har siden holdt mig til den rute som køres en time senere, som efter mit nye kort 60,8 km.
Nok en time senere er der en 25 km. start og endelig er der en sidste start på 10 km. for børn og bedsteforældre fik jeg en gang forklaret.
Seneste kommentarer
If my writing i correct, this one is a '87 My register has disappeared with an old lap. But if your bike is a Danish one, the frame number vil tell If it's a '87 frame number will end with a C
Hi, I bought a bugatti pro x 600, just like yours. Do you know what year the bike is?
Har ikke prøvet Ishiwata søgning før Finder data på rørsæt på omkring 2,2 kg på rammen og ryttergrænse på 87,5 kg. Og har trods 110 kg. stadig oplevet den som noget af det stiveste jeg har cyklet på!!
De tidlige Centurion rammer blev bygget på samme fabrik som Nishiki, Kawamura Sangyo Co. Ltd. Sangyo byggede for flere andre producenter også, så det et delvist korrekt 😊