Danmark cykler
Jeg kom til at hægte mig på en udfordring: Danmark cykler 2000 km. over 3 måneder. Der hører en facebook gruppe til. Og den er lidt sjov! - For det er fb som jeg husker den fra begyndelsen. Væggen er plastret til med billeder og beskeder om alt der har bare en smule relation til at komme ud at cykle den distance man nu har lovet (500, 1000, 1500 eller 2000) Nogle har af og til familien på slæb. For andre er det kørsel med holdet. Og det er egentlig ligegyldigt hvad slags cykel man kører på, selvom det selv sagt, nok er nemmest at køre mange kilometer på racer.
Tekniske spørgmål er har der ikke været så mange af. Men der kommer da et råd eller forslag en gang i mellem. Men der var alligevel en der spurgte til sadler. Nu har jeg næsten altid kørt med den der sad på, eller en tilfældig, der har været ved hånden. Og så skiftede jeg da alligevel den der sad på min første MTB, fordi den var ulidelig. Da jeg så faldt over et vrag af en Mustang, som hen ad vejen blev en af mine mest skattede genopbygninger, fik den faktisk netop den kasserede saddel og den sidder der endnu! Fordi den ramte stillingen og passede perfekt i Mustangens fysik. Så jeg forslog at eksperimentere med sadlens placering, frem for at lede efter en ny. Saddelforslag var der ellers nok af. Længere nede fald jeg så over et billede af hendes cykel. Straks fik jeg et billede af en pige med lang krop og korte ben og blev noget i tvivl: Skal man foreslå en ændring uden at have set vedkommende og ud fra et måske fortegnet billede af cyklen? Efter nogen betænkningstid postede jeg mit billede af hendes krobsbygning og foreslog at hæve sadlen en ½ cm. og rykke den 1 cm. fremad og uden at ændre andet. Min tanke var at selvom hun skulle være særdeles kortbenet og lang kropsbygning, sad hun så langt tilbage at hun måtte skubbe sig bagud i sadlen ved hvert tråd. Og bingo, Beskeden tillbage var, at hun var gået fra 25 km. med besvær til 38 km. i velvære. Puha! Hvor heldig kan man være?
Ret heldig tror jeg! Jeg har selv haft endeløse eksperimenter med styret placering på den selv sammen første MTB som fik saddelbytte næsten fra start. Jeg blev ved med at blive øm i albuer og skuldre når jeg kørte på den. Løsningen fandt jeg først da håndtag blev så klæbrige at jeg skiftede dem. Da horn og håndtag var afmonteret, kom hornene tilbage uden nye håndtag, så styret var ca 10 cm. smallere. jeg kørte en test tur... Det var godt nok lidt forstyrende at styrender stak langt ud, men ellers var det lidt af et mirakel for albuer og skuldre. I dag er styret afkortet og cyklen steget adskellige pladser på yndlingslisten.
Summa sumarum. Det kan være lidt af et hestearbejde at finde årsag til et problem. Nye stumper er sjældent svaret. Sidste eksempel: Jeg havde en cykel som jeg ikke sad ret længe på før håndled gjorde ondt. Det blev til mange styreksperimenter. Men problemet var bare at sadlen tiltede bare en smule for meget fremad...
Udfordringen Danmark cykler har bragt en anden sjov aktivitet på banen, nu hvor vi har været uden motionsløb i længere tid. Jeg har skullet være obs på ikke at overdrive, for sådan en daglig dosis resultater og rangliste på facebook og Endomondo, trækker ret meget i konkurrence genet! Og det har været tæt på blive for meget til at det stadig er sundt for mit højre knæ!
Anmeldelser
Små omtaler har der været mange af. Mustang Road blev næste alene indkøbt i nysgerrighed med en idé om at den skulle udførligt anmeldes! Og siden har tankerne cirklet om hvordan det skulle gribes an. Nu kommer Via Nirone så til at virke som pilotprojekt for en skabelon, om man vil. Og den står foreløbigt her på forsiden. Hen ad vejen tænker jeg at den vil stå under landevej. Sagen er at der hele mtiden lander nye ideer om både form og fortælling. Og det er måske nemmest at indordne i afgrænsede emner.
Jeg overvejer godt nok at køre MTB-løb igen, men ellers er det landevej der trækker. Der har jeg efterhånden styr på at få påklædning til at stemme overens med vind og vejr. Om det kan omsættes til terrain? Og især nu, sidst i '19 hvor vi også her på øen er ramt af meget væde?
Landevej er forholdsvis ens hen over årene. Jeg kører dem mest for at have lidt mål på mig selv, og for selskabs skyld. Før var det med garanti på "ræseren" I år blev det et eksperiment på gamle 27" hjul. Ganske simpelt fordi jeg har lavet for mange ulykker siden sommer '18 og først her sidst på året, er ved at være i min gamle form. '20 bliver nok også et exp-år, fordi jeg stadig har 25 kg ballast og ikke for alvor bliver topkører før de er væk. Så selvom Bianca, var i tankerne som næste års ræser, bliver det nok en 80'er stålhest på samme 27" som i år, men med nye dæk fra Continental, der nok ruller bedre end de aldrende Panaracer...
Logbog
- Eller dagbog, om man vil. Historien starter måske egentlig med 3 billige cykelcomputere købt i Netto i 2001. Ungerne var helt elektriske omkring dem! - Et par uger måske... Så var det ikke sjov mere. Men en havnede på min LeMans. Og fra da af skrev jeg en uhyre simpel log, hvor jeg noterede dato og snithastighed for hver gang jeg passerede 100 km. Jeg tror faktisk at jeg allerede fra start, lige var på vægten for hver 500 km. fordi jeg siden skoletiden har været for tung og derfor holdt lidt øje med tingenes tilstand. Indrømmer at jeg ikke syntes overvægten var til besvær. Fysikken kunne bære det. Sådan da, for højre knæ har været lettere kvæstet så længe jeg kan huske. Og det krævede altid lidt ro efter en weekend med volleyball kamp.
I 11, blev jeg så knæoppereret. Derfra kom jeg aldrig rigtig i omdrejninger igen. Men cyklen blev frihed til at komme omkring og beskæftigelses terapi. Og jeg vil gerne vide hvad jeg har med at gøre, så logbogen kom i regneark. Reparationer blev noteret og snart skulle jeg da også vide hvad reservedele holdt til. Så et stigende antal renoverede cykler bliver brugt på skift. Der er styr på hvilke dæk der er monteret og hvilken kæde og gear jeg kører med. At jeg selv bruger cyklerne skyldes i bund og grund at jeg synes de er væsentlig mere værd end den pris køber synes er fornuftig, i øvrigt uden at have set eller kørt på cyklen.
Jeg har ind til nu kun set en cykel som ikke var mulig at gøre til et fornuftigt køretøj. Og selvom mange af Brugsens billigste bliver kasseret ved første defekt, så handler det ofte bare om at bruge lidt tid på at justere og omhyggeligt efterspænde hjul, nav og diverse lejer. Den på billedet har en særpræget finish. Skærme og styr er malet med noget der nærmest tigger om rust. Når så rusten er der, er det nærmest som om den er vaccineret mod mere. Det tager faktisk virkelig lang tid at ruste igennem.
Der er kun en ting der generer mig. Den har 3 gear. 1. klarer bykørsel. Allerede i 2. er vi i landevejsfart. 3. gear skulle ret beset betyde næsten 40 km/t. og det er den jo ikke bygget til! Og jeg savner da et 1. der klarer Bornholmske bakker. Et større tandhjul til bare 15 kr. ville gøre forskellen. Et 1. gear til bakken, 2. til bykørsel og et 3. til 25 km/t. på landevej! I min optik ville brugsværdien være væsentlig bedre.
-
Klenodierne.
Jeg har en håndfuld gamle modeller som kører i ærinder i byen. Cykler som Bedstemorcyklen som var et must når man ville skille sig ud i mine unge dage. Eller Puch'en, den uopslidelige fornufts cykel fra samme tidsrum. Lige nu kører de, men drømmen var at de skulle være pæne og originale. Det kommer nok til at knibe, især for de to, her. Jeg har kædeskærm til Puch, i en forkert farve og mangler en kædeskærmsbøjle til bagaksel. Hjulene er ellers fine! Helt igennem rustfri og chrom, den sjældne 26" (den størrelse som vi i dag kalder 27,5") men de stammer fra en Svensk Monark Lüx. Underligt i øvrigt, at Lüx'ens hjul er nærmest udødelige når stellet var rustet langt ud over redning. Puch har også vist sig at have en lidt skæv forgaffel og trækker til højre under kørslen. Så måske er begge bare kørende reservedele. Bedstemor kører nemlig tilsvarende på hjul lånt fra en Remington der blev lavet hos SCO. Jeg endnu ikke identificeret "Bedstemor" for den har ikke stelnummer.
-
Kvalitet
Kvalitet afhænger af hvem der skruer cyklen sammen. Og en cykel pr. postordre afhænger i så tilfælde af dig, eller din cykelkyndige handymand. Tilbuddet lover at den kommer 80% samlet. Du skal bare sætte saddel og pedaler på og rette styret på plads. Så kører den! Men ikke altid. Det her er vidst hvad man kalder en fejl 40 (menneskelig fejl) som handymanden ikke har gidet rette. For forskærm, bremse og forhjul, er da fabriksmonteret! Og ja! - der er hvad der skal være! - Men jeg ville nu nok synes at en forskærm der er vendt den gale vej, skulle sorteres fra? Som den står der, ser det måske ikke så galt ud, men jeg over jer; den styrer ganske forfærdeligt og vil helst ikke køre lige ud!
Billedet er stjålet fra facebook, hvor den har været fremlyst som glemt eller stjålet. Men jeg kunne godt have en mistanke om at ejeren ikke har kunnet overbevise de voksne om at den var ubrugelig og har dumpet den. Og tro mig, jeg har mødt samme fejl på andre cykler.
-
Samlercykel.
Ind i mellem er mine projekter lidt længe undervejs. Ligesom denne Wheeler 2590, som jeg fik ved et cykeltjek midt i juli 2016. Nu har den fået en brugt saddel med det helt rigtige navn, (Wheeler) et par kabler er skiftet og nye pedaler måtte der til. Efter 1½ times skruen, smøring og justeringer er resultatet er en fremragende køre maskine. Pris? Der er nye stumper for ca. 75 kr. i indkøb + tiden. Oversat til cykelmagerpriser svarer det vel til 850 kr. Efter 40 km. test på 2017's sidste dag, syntes jeg faktisk at det er den rigeligt værd, trods en alder på 27 år. I vintertiden er det praktisk at den har beholdt de skærme der er monteret. Selvom jeg kun bruger den i tørvejr, så er naturen i januar så våd, at vand på asfalten jævnligt forekommer, også i store mængder!!
-
Projekt...
Den kom til efter besøg på containerpladsen i efteråret. Planen var at køre Trek! - Men den plan kom til at lide under at cyklen desværre nærmest er blevet "voldtaget" den sidste tid før den landede jern skrot.
Skæve hjul, bremser med klods nedslidt til det bare metal, og så videre...
Nu vel, nye fælge blev indkøbt, for selvom den var lidt stor så kunne den vel gå som fixie.
Nu har en sammenligning så vist at det nok er en størrelse 61 og så lang at det nok umuligt at bygge et saddel/styr forhold, der passer bare nogenlunde til mig.
Mange stumper har fået et liv andet steds, så hvis nogen mangler en ramme til hjemmebyggerprojekt, så er den til rådighed.
Cykelsnedker
Nu er jeg gået lidt på kompromis. Jeg havde en idé om at skulle være cykelsnedkeren! - Som faktisk var et ledigt domæne, men, uden for "123" Men! - som man kan være cykel-nørd på mange måder, så passer cykelsnedker nok meget godt, for jeg er helt sikkert ikke den eneste...
Jeg havde også tænkt at beskrivelser skulle gælde cykler i min besiddelse. Nu tænker jeg det egentlig er ligegyldigt. Beskrivelser kan jo stadig bruges af dem der står overvejer en cykel, eller en større renovation. Jeg prøver jo at give min oplevelse af noget jeg har kørt på. Jeg har selv prøvet at finde oplysninger og stødt på de der skråsikre blogs/meldinger om cykler der er spildt ulejlighed. Hvor man ligesom fornemmer at det ved bloggeren egentlig ikke disse om. Så, så længe jeg har pladsen bliver de...
Seneste kommentarer
If my writing i correct, this one is a '87 My register has disappeared with an old lap. But if your bike is a Danish one, the frame number vil tell If it's a '87 frame number will end with a C
Hi, I bought a bugatti pro x 600, just like yours. Do you know what year the bike is?
Har ikke prøvet Ishiwata søgning før Finder data på rørsæt på omkring 2,2 kg på rammen og ryttergrænse på 87,5 kg. Og har trods 110 kg. stadig oplevet den som noget af det stiveste jeg har cyklet på!!
De tidlige Centurion rammer blev bygget på samme fabrik som Nishiki, Kawamura Sangyo Co. Ltd. Sangyo byggede for flere andre producenter også, så det et delvist korrekt 😊