Bianchi Via Nirone 7 Dama Bianca
Fejltagelse måske? Troede først at jeg stod med en mulig racer til nevøen, men konstaterede at det var en 55'er. Det er faktisk lige i overkanten til mig selv, men jeg fik lyst til at prøve. Så den fik en anden frempind og tabte 6 cm i længde. Og det føles godt. Den har kun kørt indtil den skulle til første eftersyn, så jeg kan vel godt forsvare at anmelde den som ny. Jeg tror ikke den har været pumpet til narrestejer før, for dækket var oppe og ride på slangen og krøb næsten helt ud over fælgen efter nogle 100 m. Jeg har også været efter baghjulet, der var kommet ud af kurs. Men det er begge småting der ville blive rettet ved eftersyn. Det gælder så nok ikke at skruen i saddelklampen var så lang at den spændte i bund i stedet for at stramme om saddelpind, så jeg gled faktisk langsomt ned på min første tur.
Jeg hænger nu nok selv på den, for jeg kender ikke lige en pige på over 1,75 m. der mangler en racer. Cyklens historie forstærker min tanke. Det viser sig at være en '14-model, solgt i '16. Den var tænkt som hverdags cykel, men skulle for alt i verden ikke bruges i København. Rent umiddelbart vil jeg skyde på at den har gjort omkring 350 km, før den havnede bagerst i garagen. Den adskiller sig minimalt fra herremodellen, bortset fra farver. Men ser man bort fra at saddel sank, så er førstehånds indtrykket virkelig lovende.
-
Revision
Efter cyklen selv, er den designet specielt til piger. Men går man målskema efter er der kun en ubetydelig forskel på denne og herre modellen. Den er 10 mm. højere i kronrør. Noget som sagkundskaben siger, gør en mere komfortabel cykel. Min kortere frempind gjorde den livligere i styringen. Det lagde jeg dog kun mærke til på den første tur.
Efter lidt småjusteringer er den stadig en positiv overraskelse. Den kunne godt erstatte min gamle Peugeot carbon som løbscykel. Den lader sig tæske op ad bakke uden fornemmelse af fleks. Det trods både min kampvægt og at rammen er aluminium. -
Rynkeby cirkus...
Når nu det ikke var nevøens løsning, tænkte jeg at den måske kunne give et hint om der var hold i historierne om skrabede cykler til Rynkeby holdene. Jeg har da set nogle ekstraordinære tilpasninger! Men hvad gør man ikke for at forfølge en drøm om tur ned gennem Europas smukke landskaber, selvom man aldrig har været fuldblods racercyklist. Via Nirone er trods alt kun en budgetracer, men lægger sig da helt i toppen af hvad jeg har været på. Så jeg tror på Rynkebys valg. Humlen er vel at hvad som helst der ikke passer til cyklisten, hurtigt ender ubrugt bagerst i garagen, uanset om pris sætter høj forventning.
Seneste kommentarer
If my writing i correct, this one is a '87 My register has disappeared with an old lap. But if your bike is a Danish one, the frame number vil tell If it's a '87 frame number will end with a C
Hi, I bought a bugatti pro x 600, just like yours. Do you know what year the bike is?
Har ikke prøvet Ishiwata søgning før Finder data på rørsæt på omkring 2,2 kg på rammen og ryttergrænse på 87,5 kg. Og har trods 110 kg. stadig oplevet den som noget af det stiveste jeg har cyklet på!!
De tidlige Centurion rammer blev bygget på samme fabrik som Nishiki, Kawamura Sangyo Co. Ltd. Sangyo byggede for flere andre producenter også, så det et delvist korrekt 😊