11-08-2021

Juli status

Efter en jævnt opadgående aktivitet, tror jeg jeg ramte loftet. I hvert fald udløste en defekt på Bisseline løbet en meget motiveret tur dagen efter, på samme rute, et lidt pavert resultat. Turene efter blev decideret elendige. Så juli endte med restriktivt korte ture. Efter små 14 dage er indsatsen igen nær hvad jeg finder normalt. Jeg har dog holdt lidt igen på distancen. Sommer Challengen er ikke så langt fra at være i mål, så jeg har ikke behov for at presse på. Jeg luftede godt nok tanken om at køre efter ny rekort i år, og kunne vel ret beset gøre det, hvis jeg skar ned på ture med MTB. Apropos MTB så faldt jeg endelig over en mulig datering af Ross'en. Jeg havde ikke set at bremserne faktisk er stemplet med produktions tidspunkt. Året er 92. Hvilket er efter konkursen. Men jeg læste for år tilbage at en eller anden forretningskæde overtog navnet og salget fortsatte nogle år. Men jeg kan ikke længere slå navnet op fordi rettighederne nu er opkøbt og der siden '17 igen laves Ross cykler. 

Fordi jeg skruede ned for indsatsen, så endte det der ellers kunne være blevet en rekordmåned på 886 km. Hvad vægten angår så frygter jeg lidt at jeg er faldet så meget af på den at jeg ender med at følge sidste års efterårs kurve. Jeg er ikke længere 2 kg under, men kun ca. lige med sidste sommer. Starter august på 107,4 kg. Hvis jeg kan blive der, er det stadig en klækkelig forbedring. Sagen er bare at det skulle være første gang hvis ikke jeg øger hen over efteråret. 

02-07-2021

Junistatus...

Det er kun et år siden at idéen om at restaurering kunne gå hen over en "hundredeårs" racer. Dels fordi nogle har spurgt hvordan det kan være at nogle cykler løber bedre end andre? - Jeg tror egentlig at omhu nok er den reelle faktor. Men jeg har selv oplevet at sådan en bedstefar først er tung at sætte igang og så lader den sig ikke sådan standse. Så er der den der med den roterende masse betyder ikke noget? Svinghjuls effekten spiller faktisk nok ind! I hverfald er oplevelsen at kan jeg holde hjulene i gang, så er det faktisk som de hjælper opad. Bortset fra at de gamle dele gav sig en del på grund af slid og rust, så lagde den 2,5 km/t til snittet, efter opstramning af krank og en friskere kæde. Marshfart er nu lige omkring de 25 km/t. Indrømmet, jeg har kørt mange km. de sidste 10 år. Men der er nu alligevel underligt at, efter 40 km. på fuld gas, så nærmest sprinter jeg fra en moderne gravelbike med en fyr i moderigtig stram påklædning på en lang jævn stigning.

Jeg har haft glæde af at kunne omsætte kørsel på single gear til en mere agressiv bakke kørsel. Jeg bilder mig ind at jeg giver noget mere gas når jeg er på "havelågen" Tænk hvis jeg kunne holde den samme gas på den ultra lette? 

Takket være Challengen så har jeg været så stabil i juni at det aldrig er gjort bedre. 921 km. Ny rekord for juni! Jeg har alle årene haft en lidt doven første sommermåned. Til gengæld så indløb den frygtede vending på vægtsiden. Hvor jeg konstant har være 2 kg. nede i forhold til sidste år, så steg jeg lidt og er nu kun lige med sidste år. August starter med 108,4 kg. Håber jeg kan vende udviklingen, men er desværre ikke så sikker.

01-06-2021

Maj...

Jeg rendte ind i en forespørgsel om stor racer. Jeg har et stel og jeg kendte og så til en mulig donercykel med frostsprængt baggaffel. Så jeg fik samlet sammen... Men der dukkede et alternativ op, så i stedet blev dele sat på et, formodentlig Basic 1992 stel, indkøbt dengang min Bugatti havarerede. Ideen har formet sig over tid. For nok har jeg samlet data på forskellige racerdæk. Men det kan være svært at sige om forskelle skyldes cykel eller dæk. Men hvis man nu bruger denne ene som prøveklud?

Anledning er at vi får at vide at vi i mange år har kørt på alt for smalle og ikke mindst alt for hårdt pumpede dæk. Jeg har allerede en fornemmelse af det er rigtigt. Dækkene der lægger ud, er civile Kenda Kwest, 28 mm. Mest fordi de allerede sad på hjulene og fordi jeg havde en mistanke om dårligere holdbarhed på de lyse typer. Det synes nu ikke at plage Kenda. Desuden ser det ud til at den nemt kører fra den anden Basic, selvom den kører 23 mm. Panaracer. Begge kører 5 bar foran og 6 bag. Når 12 ture på Kwest er kørt, bliver næste test en tur med 7/8 bar i Lugano og dernæst en omgang med 5/6 bar i samme Lugano, bare for at få et mål på forskellen... Cykling kører ellers stille og roligt der ud af. Fornemmelsen siger at det først er de sidste par uger der igen er fuld knald på. Uheldet har nok haft sin virkning, men det er først bagefter man opdager det. 830 km. i maj er lidt over snit for de sidste 5 år. og nok ret nær hvad der er optimalt for mig uden at overlaste. At indsatsen har været gennemgående stabil, tror jeg faktisk er medvirkende til at jeg stadig ligger godt 2 kg. lavere end samme tid sidste år. Jeg er stadig forfulgt af en fornemmelse af at det snart vender. Vi må se... Maj ender på 107,2 kg.

10-05-2021

Rekapituleret april.

Normalen vender tilbage. Ja, også på cykelfronten! Åbningsløbet blev afviklet efter et års covid-pause. Så der var debut til SL-6. Skiftede saddel, lavede små korrektioner i kørestilling og skiftede til klik-pedal. Er ikke helt sikker på at klik giver mig noget, men cyklen kører da som det lækreste jeg har haft. Åbningsløbet var dog efter summen af erfaringer brugt, kun 3. hurtigst. Og jeg må tilføje en ny: Når jeg synes det er lige koldt nok når jeg kører til start, så er ER det fordi jeg nok skulle have valgt en lidt varmere påklædning. Knas tør, kold modvind over Aarsballe koster tilsyneladende mere end en meter eller to mere modvind i varmere vejr, eller korrekt påklædning. Jeg føler mig oven på påkørslen. men det kan jeg vel heller ikke være helt sikker på? Jeg ser frem til at komme ud igen, for det er da spændende om den der lækre fornemmelse også holder på distancen...

Selvom jeg føler mig tilbage ved normalen, har jeg skåret i køretid. Balancen mellem skov og vej er blevet mere lige. Og mere vej giver flere km. på kontoen for en lavere indsats. Til gengæld, synes jeg at jeg har mistet noget af fornemmelsen af hvornår jeg rammer loftet. Om det skyldes uheldet eller for meget forsigtig restitutionskørsel bliver, nok svært at svare på. Forhåbentlig får jeg aldrig brug for at vide det. Sammenlignet med de sidste 5 års indsats i april, har den restriktive køretid nok kostet et sted mellem 100 - 150 km. men 744 er faktisk næsten genemsnitlig. Vægten har være lidt op og ned som normalt ved højtider og familiesamlinger. Jeg ender på 108,7 kg. Og det er højere end marts, men jeg begynder at tro på det positive i at jeg næsten konsekvent, måned for måned, har været 2 kg. lettere en sidste år! 🙂

25-04-2021

Opsamling på marts.

Marts var egentlig helt almindelig med de sædvanlige trivialiteter. Næst sidste cykeltur ændrede på den sag, men åbnede også for nogle spekulationer over om det var uden for grænse. Vi ser!

Havde en fin cykeltur med god fart og sad på hjemturen og tænkte lidt over hvilken fart der var mulig i modvinden ned gennem Tingsted. Modvinden gav lidt sus i begge ører så jeg fik absolut ingen varsel før cyklen forsvandt til højre og jeg fik et skub som jeg aldrig har oplevet før og lander på maven i en heldigvis blød rabat. Efter lige at have følt efter at alt føltes ok, rullede jeg om i sidestilling. Så kom en fyr farende og spurgte om han skulle tilkalde hjælp, hvad jeg svarede, nok var en god idé. Næste hjælper var sygeplejerske, som også lige skulle spørge til helbred. Hun ringede hjem og jeg fik selv fortalt at jeg var kørt ned og spurgt om fruen mon ville hente cyklen. Der næst, mens vi snakkede persondata og helbred med 112, fik jeg stille og roligt stablet mig selv på benene igen, set på cyklen, fandt briller og gps. Ved den slukkede gps ved jeg at det tog ca. 15 min. fra jeg blev ramt til jeg igen stod på benene.

Så kom politi og lidt senere kørte en ambulance mig til tjeck på skadestuen. Bortset fra knubs og en lidt leddeløs ryg, gik jeg selv hjem, øm over lænden, for hvor bilen ramte venstre side, så nåede spejlet hele lænden. Sidst, men ikke mindst er jeg lidt overrasket over at have undgået piskesmæld. Det plejer at være resultatet når man rammes bagfra med 65 km/t. uden nakkestøtte. Cyklen skal have nyt baghjul og pedaler, men ellers ok! Efter to dages ro, var jeg igen på cykel for at motionere en håndfuld ømme muskler.

Starter april på 108 kg. rent og var på to hjul hele 820 km. i marts.