08-11-2017

Oktober status

Mange ture har været på Mustang Road, som der stod på boksen. Og det er såmen en udemærket cykel til prisen. Så har jeg også kørt de sidste ture på Moto. Det har så været en oplevelse til eftertanke. Selvom den er på 26" så er den officielt listet som en BMX, så kun et gear. På turene har jeg gang på gang manglet "næste" gear. Det har også været "sejt" op ad bakkerne. Men det mest irriterende har dog været at når jeg kom hjem, kunne jeg se at den i snit er hurtigere end multigear MTB'erne. Eftertanken er at jeg er for magelig på bakkerne og bliver hængende i kravlegear for længe og selvom der er gear til at køre væsentlig hurtigere hvor Moto må løbe frihjul i perioder, så rækker det ikke. Så, ny idé spøger. Jeg vil bygge en fixie! - Bare for at se om den så kan matche en racer.

Status på vægten er quo. Og det er vel ikke så galt på en årstid hvor jeg normalt øger? Og fordi jeg stadig er på landevej, så får jeg kørt mange km. på kontoen. 890 km er det blevet til. Kulden er begyndt at bide, så de lange har været fremme en tid. De sidste ture supleret med de lange underbukser.

  

01-10-2017

Status september

Jeg kører jo gamle cykler af nysgerrighed efter at vide hvad de faktisk kan. Men jeg har fået tanken også at teste spritnye markedcykler.

Første emne er Coops Mustang. Ordinær pris 5.000,- Der er 2 veje. Den hvor man bare samler,  kører og ser hvordan det udvikler sig. Men jeg hælder til at den tjekkes op som en forhandler ville gøre det før salg. Og først der kommer den på landevej...

Så må jeg vel erkende at viljen ikke rigtig kan styre lysterne og dermed får jeg stadig ikke vægten ned.

Min egen læge har skrevet papirerne til en social status ændring. Jeg er på vej mod flexjob!!! - Det er muligvis medvirkende årsag. Jeg har jo været vandt til at jeg kunne øge fysisk aktivitet og tabe mig. Men jeg er desværre nok nået til et punkt hvor kroppen ædelægges af mere belastning. Altså kan jeg i bedste fald kun holde en ballance. Jeg SKAL med andre ord tøjle lysten til kallorier. Ballancen er holdt i denne måned. Altså ingen tab!

Selvom regn skar i turene månedens første uge, så nåede jeg omtrent mit gennemsnitlige pensum. 840 km. på cyklen. Langt de fleste på asfalt. Det er altså energimæssigt billigere end i skovens terrain.

09-09-2017

August...

Noget siger mig at det går udemærket med at holde konditionen ved lige. Men vægten kan jeg ikke holde fast i. Den stiger med i omegnen af 1 kg. om året. Og det selvom jeg synes jeg kæmper imod.

Og min efterårsstemning synes allerede at være her! Det føles lidt ligesom at skulle spise sig klar til vinterhi... Jeg synes ikke om tanken, men ind til videre så har appetitten vundet og ønsket om at lette ryg og højre benet, lider under det.

Det underlige er at samfundet fortæller mig at sådan er det og at jeg nok skal regne med at være på flexjob resten af livet. Jeg kan ikke forandre det. Det er nok derfor at jeg føler mig bedst tilpas på cykel ude på veje og stier. På de særeste cykler, i øvrigt! For det bliver lidt mere interessant når nysgerrigheden får lov at fyldes med indtryk af en "ny" cykel. Ofte en som er kasseret af både ejer og alle eksperterne. Men jeg har fået den tanke: Hvad nu hvis det var en sprit ny, af dem som sagkundskaben afviser er værd at ofre tid på? En ting er at fortælle at køre rundt på en gammel Rocky som alligevel ikke sælges mere. Det kunne jo være årets Mustang landevejs racer? Så var der en chance for at andre kunne få glæde af skriblerierne. Søger jeg reelle oplysninger, så er de fleste indslag stort set altid "frelste" meninger om at bruge lidt flere penge på en fornuftig kvalitet. Nu har jeg jo erfaret at jeg godt nok har brugt tid på at rette hjul og sætte dæk på plads, men så kører den der aldrende Rocky faktisk langt bedre end jeg havde forestillet mig muligt. Og det selvom den beholdt både skærme og bagagebærer, som egentlig giver et endnu større vægthandicap. Nok er en racer til 5.000,- ikke til seriøst ræs. Men den kan vel være nok til en motionist med 35 kg. for meget i ballast, hvis den er skruet sammen af en ekspert?

Status: Vægten har hoppet op og ned, men ender med øge næste 1.5 kg. Vejret har heller ikke her på øen været fantastisk gunstigt, så det er blevet til mest på asfalt og kun 801 km.

02-09-2017

glemte juli?!

Det må være fordi den cykel-nørdiske juli-status på facen kom pronte! For så ikke at blive redigeret på cykelsnedker. Først så tror jeg at min vægten har vænnet sig til min nye hverdag som statsansat cykelreperatør, men der har også været både feriebesøg og restaurant mad, indblandet. Den er på zigzag kurs og ender en smule i den forkerte retning.

Cykling har heller ikke været på toppen. Godt er at det er blevet til flere ture. Men de har været kortere, fordi hoften mokker sig. Det nærmer sig at der må en faglig vurdering til. Børnenes morfar fortæller at ny hofte ikke er noget man mærker til, så jeg er ved at forlige mig med tanken om at det kan være en brugbar løsning. Cykelløb, nåede jeg endnu to af. Østbornholm rundt gik bedre end forventet. Dels fordi opvarmning var 30 km. og jeg havde kortet de sidste træninger inden, af hensyn til det der højreben som mokker sig. Og så Bisseline, hvor jeg ikke har varmen fra start, men kører med alligevel. Jeg tabte feltet efter ikke at have flere kræfter til at trække op, da vi mødte flere grupper af modkørende turister på Sdr. Landevej. Utroligt nok var tiden faktisk nogle sekunder bedre end den i forrige års regn, hvor jeg var med førergruppen hele vejen! 

Jeg har endelig fået gang i en cykel med clips. Jeg prøvede en enkelt tur sidste år og måtte løsne sko efter bare 7 km. Nu har jeg været ude 4 gange og det går bedre og bedre. Første tur virkede helt okay, men jeg kunne ikke stå og gå på fodballen en halv times tid, da jeg fik dem af. Sidste tur gik over 60 km. næsten uden problemer. Så jeg tror at skoen er ved at blive kørt til. Om det er en fordel? - Måske... Endeligt bevis kommer nok først når jeg en dag også gør det med raceren. Men jeg har oplevet muligheden for at trække "rundt" på bakkerne, og opleves som det går hurtigere.  Alt inclusive, lykkedes det altså alligevel at hente 890 km.

22-07-2017

Juni status??

Vægten har vist nedadgående kurs det meste af måneden. Jeg tror det hænger sammen med at samfundstjeneste bringer mig lidt på afstand af køleskab! Week-end med besøg gav et gevaldigt hop, men ugen efter var den heldig vis på sporet igen. Måneden ender op med lige knap 1 kg i minus.

Cykling er egentlig bedre end ventet. Jeg frygtede at jeg ville mangle krudt når jeg nu var i tjeneste...

Hvor de sidste år har haft en klar overvægt af skovture, er jeg nu nærmest 50/50 måske på vej mod endnu mere landevej. Bugatti erstatningen er dog sat i depot efter lige at have bevist at den ruller. Jeg mangler skiftergreb på bøjle, som passer skrårøret. Og sidegevinsten, Edge'en er på Performers hjul, men kampklar. 

Jeg ved ikke om fysikken forringes. Jeg har haft tre ture, hvor jeg har noteret "overlast" Første var ganske vidst for let påklædning i silende regn. Jeg kørte simpelt hen kold! Anden gang var efter havearbejde i lav højde. Højre ben var i alarmberedskab men jeg regnede med at kunne køre varm hen ad vejen. Det kunne jeg ikke. Det er min korteste tur i virkelig lang tid som ikke er forårsaget af havari. Sidste var lang tur i rygvind!, igen tror jeg at jeg havde undervurderet chill-faktor. Det gav knas i højrebenet og en lang tur hjem, selvom jeg valgte absolut korteste vej. Altså har jeg tabt godt 250 km. i forhold til sidste juni. 787 km, blev det til.