20-06-2017

Status maj

Det var en god måned hvad angår turstabilitet. Det blev til 1.014 km. Årets bedste foreløbig. Vægten har ligget forfærdelig stabilt, lige bortset fra at bededagene var plaget af smerter i højre arm, så slemme at forstyrrede både søvn og trang til føde. Sagkundskaben mener jeg har en klemme på armens nerver. Bum! - 1½ kg. på en lang weekend Og sig ikke at det ikke var godt for noget! - Det holdt altså resten af måneden.

Faktisk ville det have været helt perfekt, hvis ikke lige en af mine ture endte hen over fronten på en Skoda. Jeg havde ikke den store fart på, så jeg slap uskadt. Forhjulet og forgaflen fik også et tjek... Men jeg skal ellers hilse og sige at et bremsegreb kan lave nogle gevaldige ridser i en Skodaforskærm. Chaufføren ville da også have mit navn og nummer. Hun blev noget studs da jeg spurgte om hun nu også syntes det var umagen værd? Når man bliver ramt af medtraffikanter når man er på vej ud over hajtænder, så siger ordensmagten: Ikke overholdt vigepligt, skylden er din, ene og alene!! Men det skulle vi ikke snakke om!

Jeg har dog ikke hørt mere...

Desværre var det først da jeg kom hjem jeg så at min ramme havde givet sig. Bugatti kørte fint, hjem. Men jeg tror jeg kan love at den ikke ville holde til endnu en voldsopbremsning uden fare for kollaps. 

Styr, saddel og bremser, kom i brug på et projekt Centurion. Og den er jeg blevet godt tilfreds med. 

02-05-2017

april status

April har heller ikke været videre ophidsende. Jo! - Tidskørslen var en glædelig overraskelse og har muligvis været kilden til at jeg har fundet en god rytme. Det er blevet en måned uden overspring. En beslutning om at tage på landevej når det var tørt og under 6 m/s vind, giver flere km. på kontoen. For nemt? Jo måske, men når cyklen var en Centurion på 28x1½" (hjulstørrelsen, der blev sendt på pension omkring 1980) og nu er en 30 år gammel tourristracer, mærket Bugatti. Lover jeg jer at det trods fornemmelsen af racer, ikke er så nemt som det lyder...

Vægten nægter at gå ned! - Jeg skal ikke nægte at jeg stadig fylder stadig for mange kJ på i forhold til forbrug. Varmen, den smule som er nået til øen, har heldigvis sat farten op og turene bliver længere både i tid og længde. Så jeg håber da at lykkes at vende billedet.

April endte på 944 km. Halvdelen kom nok på asfalten og med dem er jeg kun 400 km. bag om sidste års kørselsskema.

10-04-2017

status marts

Kedelig måned! - Jeg fik kørt samme antal ture som i '16, men jeg er 250 km. efter, så det har været en fortsættelse af vinterens kortere ture. Heldigvis er det som varmere vejr hjælper på fysikkens evne til at takle strabadserne. Det ses bare ikke på km. kontoen. 787 km. blev endestation for marts. Vægten har heller ikke været til at rokke. Jeg var et kg. oppe under vejs, men endte absolut status quo!

Men når jeg nu alligevel er meget sent ude kan i da lige få med at landevejs sæsonnen lige er åbnet med en kanon tidskørsel. Det har nok hjulpet at jeg efterhånden er kommet på plads på min Teamline 1500. En 5 minuters forbedring i et vejr der må siges at ligne sidste års, en lille smule mere fjentligt, er jeg godt tilfreds med. Jeg har en lille teori om at jeg nok skal sende en venlig tanke BMX'en som har rullet mig de 16 km. frem og tilbage når jeg har vikarieret som kidz-volly træner. Er der kun et gear, kan man sq' ikke andet end at træde sejt i modvinden! 

07-03-2017

februar status

Synd at sige at det går godt! Men efter januar ikke bød på det sædvanlige vægttab, gik jeg og tyggede lidt på hvad der var anderledes. Lidt efter lidt gik det op for mig at jeg havde fået en ny vane. Efter cykelturene var jeg begyndt at drikke juice, når jeg kom hjem. Og sådan en liters penge med kalorier i forhold til en uden, kan faktisk gøre udslaget! - Så den vane er der skåret ned på... - Resultatet er - 400 gr. Ikke stort, men huset gemmer stadig på for mange fristelser at slås med, så det er et skridt i den rigtige retning trods alt.

Måneden har budt på en del møgvejr og udsatte ture. Så mange at jeg ikke rigtig kan mindes at det nogen sinde har været så galt. November og december er typisk der hvor motivationen får hug af mørket og så er det normalt gået fremad som foråret trængte mørket tilbage, selv de år hvor vi har været sneramt...  - At en enkelt tur gik til i feber, retter ikke billedet af en sløj indsats, kun 560 km...

01-02-2017

Januar status

Det er rigtig mange år siden jeg begyndte at føre log over mine cykelture. I starten noterede jeg bare tid for 100 km. på "pacemakeren" En billig cykelcomputer fra Netto, Billig måske men den viste sig ganske handy. F.eks. kunne man faktisk justere/kallibrere medens man kørte, og den var imponerende præcis. Siden kom det til at holde styr på ruter og forskellige cykler i regneark. For et års tid siden begyndte jeg at skrive en månedsstatus "fra min indre cykelbums" på facebook. Min tanke var at hvis jeg skrev lidt om mine resultater ville det hjælpe min med at holde på motivationen. Og det virkede faktisk som om det var rigtig tænkt. Nu er jeg ikke helt så sikker... Hvorom alting er at min fb-begejstring stadig er for nedadgående og min status har jeg tænk det kunne fortsætte her...

Loggen gemmer stadig flere oplysninger og sidste år begyndte jeg også at notere månedsresultater. Så jeg ved om det går frem eller tilbage med præstationerne. Så jeg ved at januar 17 trods en træg start endte nogle km. bedre end 16. Jeg kan se at redningen kommer af 3 ture på landevejscykel. Hvordan? Jo, landevejscyklen har kørt 23% af turene, men ser jeg på afstanden, tager den lidt over 27% Med træningsværdien er det nok lige omvendt. De tunge km. på MTB i skoven, virker nok bedre på styrken...

Jeg må nu nok konkludere at jeg med + 300 g. i januar, som ellers plejer at være pænt nedadgående oven på julen, desværre nærmer mig 35 kg. ballast jeg ville have det bedre med at være foruden. Fysikken har det bedre efter at jeg er tilbage i en fornuftig balance mellem køre og hviletid. Mit knæ er ikke tilfreds, men der handler det nok mere om 5 kg. mere at slæbe på siden sidste sommer.

Resultat: 13 ture, 684 km. og altså desværre en kampvægt der tangerer 115 kg.